Intro Intro
KT tevékenysége      KT felépítése      Kapcsolat     Tagok      Médiapartnerek Magyar verzio English version
Aktuális hirek »
A Kolozsvár Társaság rendezvényei »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság kiadványai »
..... lásd tovább 
Kolozsvári... »
..... lásd tovább 
Galériák »
..... lásd tovább 
Irások »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság állandó kiállitásai »
..... lásd tovább 
Kulturális rendezvények »
..... lásd tovább 
Linkgyűjtemény »
..... lásd tovább 
Események »
..... lásd tovább 
 
Forum !
Forum » Kolozsvári... » Színészek - Zenészek

vissza
Pöllnitz Boróka - 1981 - fuvola fontosság:
Pöllnitz Boróka 1981-ben született Csíkszeredában.
Zenei tanulmányait és a fuvolázást a csíkszeredai Nagy István művészeti líceumban kezdi Nagy Carmen és Kovács Katalin tanárnk osztályában, majd 1994-tl a kolozsvári Sigismund Toduta Zenelíceumban Vasile Gocan tanítványa,1999-ben itt érettségizik.
A kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémia fuvola szakán tanul 1999-2002 és 2005-2006 között Gavril Costea osztályában.
2002-2005 között a berni Művészeti Főiskolán Heidi Péter-Indermühle tanítványa, itt 2005-ben szólista diplomát szerez.
2006 júliusában államvizsgázik a Gheorge Dima Zeneakadémián, ez év őszétől ugyanitt folytatja tanulmányait a mesterin Gavril Costea osztályában.
Számos mesterkurzus résztvevje, ahol együtt dolgozik Demetriuss Popp, Pierre-Yves Artaud, Csetényi Gyula, Kaspar Zehnder és Heidi Péter-Indermühle fuvolamvészekkel.
Részt vesz Bernben a svájci blockflötés, Carsten Eckert és a belga származású barokk fuvolás ,Barthold Kuijken barokk-zene kurzusain.
2003-ban a japán kortárs zeneszerz Toshio Hosokawa kurzusán vesz részt Bernben, majd 2004 nyarán Svédországban a Lund-i Fuvolás Fesztivál keretén belül Anders Ljungar-Chapelon ,kortárs fuvolazenére szakosodott mvésszel dolgozik együtt.

Zenei díjak :

- 1998- Barokk Zenei Verseny, Arad : II.díj
- Országos Tantárgyverseny, Székelyudvarhely : I díj
- 1999- Jeunesses Musikales International , Bukarest : IV. Hely
- Országos Tantárgyverseny, Arad : III. Díj
- 2000- Concurs Feminin International de Musique, Bern : „A legjobb 20 éven aluli előadó”-díj nyertese.
1999 öszétől a Kolozsvári Állami Magyar Opera fuvolása, 2009-tl a Román Ifjúsági Zenekar (Orchestra Nationala de Tineret) tagja.
2007-2010 kamarazenét tanít a „Gheorghe Dima” Zeneakadémián.
2006,2007,2008 és 2009 nyarán Ana Oltean-Zehnder (Svájc) meghívottja, a Besztercei Fuvolakurzuson tanít.
Szólistaként fellép a Kolozsvári „Sigismund Toduta” Zenelíceum zenekara, a Berni Szimfónikus Zenekar, a kolozsvári Classica Zenekar , a Csíki Kamarazenekar , a „Gheorghe Dima” Zeneakadémia zenekara, a Marosvásárhelyi Kamarazenekar , a és a Harmonia Cordis zenekar kíséretében.
Számos előadóesten játszik Románia több városában, Magyarországon,
Franciaországban, Svájcban, Svédországban.
 
 
 
beirta: Horváth László - 08:17 | 30 Ianuarie, 2013
 

2010.03.29 - Fuvolazene a barokktól napjainkig
Célom az volt, hogy megismertessem és megszerettessem a klasszikus zene műfaját olyan magyar közösségekkel, ahol zenehallgatásra ritkábban nyílik lehetőség. Kísérőhangszerként tervemben a zongora és a klasszikus gitár jelenik meg, de végül minden fellépésre a gitárkíséretet választottam, ez tűnt érdekesebbnek, közönségcsalogatóbbnak”. Farkas-Barabás Szabolcs gitármávész kollégám volt segítségemre.

Műorunk :

• J. S. Bach (1685-1750) – á-moll Partita fuvolára BWV 1013
Allemande – Correnre – Sarabande – Bourrée anglaise
• Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Sonata facile KV 545
Fuvolára és gitárra átírta : Stephan Schäfer Allegro- Andante- Rondo
• Charles Gounod (1818-1893) – Ave Maria J.S.Bach C-dúr Prelúdiumára
• Astor Piazzolla (1921-1992) : Extasis , Psicosis, Café , Nightclub 1960
Ráadásként Astor Piazzolla Libertango c. művét játszottuk.
A fellépéseken minden darabot bemutattam közvetlenül az elhangzásuk elött. A közönség örvendett az információknak, de úgy vettem észre, hogy számukra az volt a legfontosabb, hogy nem csak zenével, hanem szóban is kommunikáltunk.
A szöveget előre megírtam, melynek alapján, szabadon beszéltem. A zárójeles részeket csak akkor mondtam el, ha szükségesnek találtam:
„ Johann Sebastian Bach (1685-1750), német származású zeneszerző, orgonista, hegedűművész. Munkássága jórészét a vallásos tárgyú kompozíciók alkotják. Halála után szerzeményeinek nagyrésze elveszett, de az a töredék, ami ránk maradt, felbecsülhetetlen
zenei érték.Az á-moll Partita Bach egyetlen műve szólófuvolára (olyan fuvolamve, melynek nincs kísérete csemballón vagy más hangszeren).
Négy tételből áll:
Allemande – mely franciául német táncot jelent, gyakorta kezdő tétel a barokk művekben.
Corrente- melynek jelentése: folyékonyan, gördülékenyen. Frissesség árad ebbl a tételből.
Sarabande - spanyol tánc, lassú, meditációra alkalmas tétel.
Burrée Anglaise –jellegzetes ritmusú tánc a 17.-18. századból, vidám hangulatú. (A tételek közt csak kis megállás van, olyan jelleg, mint a versszakok közti szünet, ezért ilyenkor nem ajánlott tapsolni, csak a teljes mű legvégén. Ez érvényes minden olyan műre, mely több tételbl áll.)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) a zenei klasszicizmus legnagyobb képviselje, Salzburgban született. Rövid élete alatt számtalan művet írt, templomi zenét, operákat, kamarazenemveket és szimfóniákat. Korának minden műfajában jelentőset alkotott. Mai napig páratlan a zeneszerzői zsenialitása. Zenéje egyedi módon egyesíti a könnyed hangvitelt a drámai mondanivalóval. Ez azt jelenti, hogy ha figyelmesen hallgatjuk, a könny dallam mögött sokszor végtelen szomorúságra bukkanhatunk. De Mozartban az a jó, hogy nála minden jól végzdik, muzsikája vigasztaló. Mondhatjuk: angyali.
A Sonata Facile KV 545 eredetileg zongorára íródott, fuvolára és gitárra Stephan Schäfer hangszerelte. Mint a neve is jelzi, könny” szonáta – ez jelz a hangvételre utal.
Az első tétel Allegro, -a szó azt jelenti: vidáman, jókedvűen-, a két hangszer párbeszéde többször megfigyelhető.
Andante következik, jelentése: haladva, folyamatosan, tehát - megfelel zenei aláfestés egy képzeletbeli sétához.
A szonáta utolsó tétele Rondo, mely refrénként visszatér dallamot jelent.
Charles Gounod (1818-1893) francia zeneszerz, a zenei romantika kiemelkedő képviselője.
Munkásságának fontos területe a vallás és az egyházi zene. Mveire dallamosság jellemz.
Az Ave Maria-t mindenki ismeri. A m meditáció Johann Sebastian Bach C-dúr Prelúdiumára. Gounod a Prelúdiumot egy egyszer és mégis csodálatos dallammal egészítette ki. Mi a D-dúr átiratot fogjuk eljátszani, mely hangszereinkre jobban talál.
És most lazítsunk egy kicsit Astor Piazzolla (1921-1992), argentin zeneszerző,bandoneonmvész muzsikájával. A szerző nagy érdeme, hogy a tangót a komolyzene részévé tette. Extasis, Psicosis, Café..., helyenként melankolikus, de temperamentumos muzsika.”

Fellépéseink:

Szászfenesen 2010 jún. 13.-án játszottunk, a Szászfenesi Római Katolikus Plébánia jóvoltából, a templomban. Karácson Tibor tiszteletes úr tanácsára közönségünk a szentmisére járó gyülekezet volt. Örömmel és lelkesedéssel fogadták msorunkat.
Kolozsváron 2010 dec. 8.-án a bölcsészettudományi kar épületében a Popovici teremben muzsikáltunk. A kis terem és gyertyafény biztosította a meghitt hangulatot, találó volt a msor. Egyed Emese egyetemi tanár járult hozzá a szervezéshez és bemutatásunkhoz.
Székelyudvarhelyen 2010 dec. 21.-én az a megtiszteltetés ért, hogy a Polgármesteri hivatal gyönyörű dísztermében zenélhettünk, itt a G. Egyesület támogatott.
Csíkszeredában volt a következő állomás 2010 dec. 22.-én. A Sapientia EMTE könyvtárában játszottunk az egyetem jóvoltából. Csíkszereda mindkettőnk szülővárosa,így lelkes közönségünk volt és meleg fogadtatásban részesültünk.
Kis székelyföldi körutunkat Sepsiszentgyörgyön zártuk 2010 dec. 23.-án. Kacsó András szervez hívott meg ide. Már nagyon érzdött a arácsonyi hangulat, de a sok tennivaló ellenére is megtelt a Székely Nemzeti Múzeum díszterme.
Köszönöm a Communitas alapítványnak a ámogatást, örömöm telt ebben a munkában.
Pöllnitz Boróka
Kolozsvár
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 18:40 | 03 Februarie, 2013

2009. november 25. - Mozart és az argentin tangó

Joggal kérdezhetné bárki: hogyan fér össze a klasszikus zene géniuszának zenéje a modern kor egyik legközismertebb műfajával? A választ erre a kérdésre egy talán nem annyira különleges összetételű, de annál érdekesebb repertoárral rendelkező kolozsvári együttes, a Pöllnitz Boróka (fuvola) és Beke István Ferenc (gitár) előadóművészekből álló duó adja meg, amelynek kamarakoncertjét szerdán, november 25-én, este 7 órától hallgathatjuk meg a kolozsvári Evangélikus Templom Reményik Sándor Galériájában (Kossuth Lajos/December 21 u. 1 sz.).

A 2008-ban alakult zenepáros már több sikeres szereplést is maga mögött tudhat (marosvásárhelyi, székelyudvarhelyi, kolozsvári, de magyarországi fellépések is), mindeketten hazai iskolák és a kolozsvári Zeneakadémia végzettjei, de művészi fejlődésüket többéves külföldi (németországi, svájci) továbbtanulás, valamint több mesterkurzus segítette elő. Pöllnitz Boróka jelenleg a Kolozsvári Magyar Opera zenekarának tagja, Beke István Ferenc doktorandusz, valamint a Babeş–Bolyai Tudományegyetem tanára, ugyanakkor mindketten a kolozsvári Zeneakadémián is tanítanak. Saját bevallásuk szerint rajonganak a tangóért, ezt a szerda esti előadás műsorösszeállítása is hűen bizonyítja: az est folyamán a megszólaltatott művek többsége természetesen Astor Piazolla (1921–1992) argentin zeneszerzőtől és harmonikástól származik, akiről többször elhangzott már, hogy életművével a tangót és hangszerét egyaránt a komolyzene részévé sikerült tennie. Több mint száz műve közül ezen az esten a legközismertebbek közül hangzik el néhány a fuvola-gitár duó megszólaltatásában, olyanok, mint a Libertango, Psicosis és Extasis, valamint a modern zenetörténet talán egyik leghíresebb zeneciklusa, az 1985 előtt írt és Histoire du tango címen megjelentetett 4 darab, melyeknek címei nagyon élethűen idézik fel a társadalom ama „másik felének” könnyed és buja életvitelét: Bordel 1900, Café 1930, Night Club 1960 és Concert d’aujourd’hui.

A tangó forró hangulatát fokozza az, egyébként Piazollának ajánlott Roberto di Marino (szül. 1956) olasz zeneszerző Tango, valamint Maximo Diego Pujol (szül. 1957) Nubes de Buenos Aires (Buenos Aires felhői) című darabja, mellyel az argentin szerző számára kedves városának világát idézi fel.

Ennek a „könnyed” hangvételnek „mond ellent” az est további műveinek egyike, a W. A. Mozart (1756–1791) által írt KV 545-ös sorszámmal ellátott Sonata facile (Könnyű szonáta), a minden zongorista számára közismert és kötelező anyag, ezen az estén azonban egy új, Stephan Schafer által rendezett átiratban hallgathatunk meg. A koncert másik érdekes „kakukktojása” (de talán mégsem?) a Farkas Ferenc (1905–2000) által fuvolára és gitárra írt két darab, az Egloga és Burattinata.

A különböző műfajok keveredése, a valószínűleg mindenkiben érzelmes húrokat pendítő forró tangózenék minden zeneszerető ember javára válhatnak ezekben a borús, november végi napokban, és egy ilyen est sikerét már csak egy forró dél-amerikai tea tudná fokozni.
SZABÓ MÁRIA
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 22:37 | 03 Februarie, 2013

Lásd a(z) "Szabadság" újságban megjelent cikket itt.

 
Nyomtatóbarát verzió
KÉPZŐMŰVÉSZEK
... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság dokumentumai »
GYORSKERESÉS »
 
Newsletter
Név
Email
 
   
 © Gaudeamus Librarium designed by Robilix WEB