Intro Intro
KT tevékenysége      KT felépítése      Kapcsolat     Tagok      Médiapartnerek Magyar verzio English version
Aktuális hirek »
A Kolozsvár Társaság rendezvényei »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság kiadványai »
..... lásd tovább 
Kolozsvári... »
..... lásd tovább 
Galériák »
..... lásd tovább 
Irások »
..... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság állandó kiállitásai »
..... lásd tovább 
Kulturális rendezvények »
..... lásd tovább 
Linkgyűjtemény »
..... lásd tovább 
Események »
..... lásd tovább 
 
Forum !
Forum » Kolozsvári... » Színészek - Zenészek

vissza
Vigh Ibolya - 1979 - koloratúrszoprán fontosság:
1998 nyarán sikeresen felvételizett a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába. A kolozsvári operában egyaránt játszik operettet és operát. Az első opera, amiben énekkari tagként részt vett, Erkel Ferenc Bánk bánja volt, az első operett pedig a Mágnás Miska. A sors úgy adta, hogy ez a két mű később is befolyásolta a pályafutását: magiszteri tanulmányai végeztével, államvizsga-előadásként a Bánk bán Melinda szerepét választotta, első operett szerepe pedig a Mágnás Miska Marcsája lett. „Nagyon nagy megtiszteltetés ért, amikor felkérést kaptam a budapesti Operaháztól, hogy Melinda szerepét énekeljem. Ezzel a felkéréssel egyik álmom valósult meg: kolozsvári származású énekesként felléphetek a budapesti Opera "szent deszkáin", méghozzá egy olyan zeneszerző művét énekelhetem, aki pályáját maga is Kolozsváron kezdte. Nagyon nehéz feladat, ugyanakkor nagyon szép és nemes" - nyilatkozta Vígh Ibolya budapesti bemutatkozása előtt.

A CV-je a Kolozsvári Magyar Opera honlapján olvasható
 
    
 
 
beirta: Horváth László - 10:45 | 25 Februarie, 2012

Lásd a(z) "----- CV-jét -----" újságban megjelent cikket itt.
 

2011. augusztus 31. - Vigh Ibolya az Operaházban énekel

A hagyományokat felelevenítve Erkel Bánk bán című operájával nyílik meg a budapesti Magyar Állami Operaház 2011/2012-es szezonja szeptember 4-én, vasárnap este. A Bánk bán ősváltozatának kissé húzott verzióját állítja színpadra Káel Csaba, vezényel Héja Domonkos, Gertrudis szerepében pedig Marton Éva tér vissza a színpadra. Vigh Ibolya, a Kolozsvári Magyar Opera magánénekese (képünkön) Melinda szólamát tolmácsolja.

Az Erkel-évforduló alkalmából 2010-ben megjelent kritikai kiadáson alapuló ősváltozat helyenként rövidítve, ám szcenírozva hangzik el az évadnyitón és még kilencszer a szezon folyamán. Káel Csaba 2002-es operaházi rendezése néhány változtatással Csikós Attila akkori díszleteiben látható vasárnaptól.

Marton Éva az előadást beharangozó sajtótájékoztatón elmondta: nem kis megilletődöttséggel vette kézbe Gertrudis jelmezét, mert ezt viselte az ugyancsak Káel Csaba készítette filmben is. A világhírű szoprán, aki hat éve vezeti a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének tanszékét, két volt növendékével lép színpadra, ami – mint megjegyezte – különös és örömteli érzés számára. Szegedi Csaba énekli Biberach e verzióban jelentősebb szólamát, Pataki Potyók Dániel pedig Ottót.

Részben kettős szereposztásban játsszák a Bánk bánt: a címszerepben Bándi János és Kiss B. Atilla lép színpadra, Tiborcot Perencz Béla és Busa Tamás alakítja, Petúr bán Kálmándi Mihály és Massányi Viktor lesz, Sólom mester Martin János. Egy ugyancsak nagy nemzetközi karriert befutott énekesnő, Budai Lívia is fellép Gertrudisként, a másik Biberachként pedig Geiger Lajos látható. Melinda szólamát Vígh Ibolya és Keszei Bori énekli, Bakonyi Marcell és Kovács István pedig II. Endrét alakítja; négyük közül ketten debütálnak az Ybl-palotában.

Vigh Ibolya Kolozsváron énekelte már Melindát, szintén az ősváltozatban, de egy erősebben húzott partitúra alapján. A művésznő ezt a szerepet választotta államvizsgájára, mivel Erkel a legkedvesebb zeneszerzője.
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 10:47 | 25 Februarie, 2012

Lásd a(z) "Szabadság" újságban megjelent cikket itt.

video
Csendül a Nóta Nemze, nótaverseny,szentlőrinc ...
Csendül a Nóta Nemzetközi Magyarnóta Énekverseny döntője 2009
http://www.youtube.com/watch?v=Wek0b9zxw8g

Vigh Ibolya - Erkel Ferenc - Hunyadi Laszlo - La Grange (Szilágyi Erzsébet)
http://www.youtube.com/watch?v=bKALXAYfZVc

Vigh Ibolya - W.A.Mozart - Varázsfuvola
http://www.youtube.com/watch?v=dvGU7AuvFaI

Johann Strauss : Frühlingstimmenwalzer (Tavaszi Hangok).
http://www.youtube.com/watch?v=fTzS2NCjLc0

Operett est 1
http://www.youtube.com/watch?v=nP0ZiaXbCpw&feature=player_embedded

Operett est 2
http://www.youtube.com/watch?v=-ozj-h7uX5A&feature=player_embedded

Kálmán Imre - Marica grófnő - Ringó vállú
http://www.youtube.com/watch?v=yRfXXgDdjYg

W.A. Mozart - Varázsfuvola - Éjkirálynője - A szívem nem találhat enyhet
http://www.youtube.com/watch?v=c2jqXV26vL4

Marica belépője
http://www.youtube.com/watch?v=63QAK5OLGL0

Szilvia belépője
http://www.youtube.com/watch?v=FY1e3k43CPg&feature=related

Erkel Ferenc - Hunyadi László - Gara Mária cabaletta
http://www.youtube.com/watch?v=56mD_BavLd4
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 11:05 | 25 Februarie, 2012

2007-04-05 - ... amikor megtapsolnak, az egy fizetség


Vigh Ibolyáról talán még sokan nem hallottak. A kolozsvári Magyar Opera koloratúrszopránját azonban, ha egyszer valaki énekelni hallja, garantáltan sokáig nem fogja elfelejteni. Meg fogja érteni, hogy miért komponálta Mozart a Varázsfuvolában az Éj Királynőjének áriáit, vagy miért lett Delibes Lakméjában Csengettyűária. Azért, mert néha megszületik egy Vigh Ibolya, és mindezeket elénekli. Úgy, hogy akár Mozart vagy Delibes szíve is mosolyog.

Nemrég, egy gálakoncert után, egy ismerősön azt mondta, hogy „ez a Vigh Ibolya úgy énekelt, hogy szinte leénekelte a karzatot az operából”. Hogy jutottál el idáig?

Sok munkával. Ezen a pályán nagyon sokat számít a tehetség, de emellé rengeteg munka szükséges. Ez fordítva is érvényes: csak tanulással sem lehet egy olyan színvonalat elérni, amiről az emberek elismerően szó lnak. Úgy gondolom, hogy az én esetemben a tehetség és a munka fele-fele arányban oszlik meg.

Mikor döntöttél úgy, hogy erre a pályára szeretnél lépni?

Kicsi koromban, vallásórán láttam a kántornőt, hogy orgonál és azt mondtam, hogy szeretnék orgonán játszani. Még nem olvastam, de az énekeket mindig jobban tudtam, mint a vallásórára járó nagyobb gyerekek. Akkor azt mondta anyukám, hogy ha orgonálni akarok, ahhoz meg kell tanulni zongorán játszani, mert orgona szak nincs a zeneiskolában. Elvittek meghallgatásra, s miután első-második osztályt általános iskolába jártam, második osztálytól elkezdtem zongorázni és különbözeti vizsgával kerültem harmadik osztálytól a zeneiskola zongora szakára. Egy idő után úgy láttam, hogy zongoraszólista nem lesz belőlem, a tanítás sem vonzott annyira, mint az, hogy a színpadon legyek. Tizenegyedikben így átmentem énekszakra, s a zongora maradt mellékszakként. A zeneiskolában dolgozhattam együtt két olyan emberrel, akiknek karrieremben talán a legtöbbet köszönhetek: Szövérdi Erzsébetnek, aki 10 éven át volt a zongoratanárnőm, és B. Vass Évának, akitől három évig cantot tanultam. A zeneiskola elvégzése után felvételiztem a kolozsvári Magyar Opera énekkarába, majd rá két hónapra bejutottam az egyetemre. A konzervatóriumi évek alatt viszont végig az énekkarban dolgoztam, ennek már kilencedik éve.

Hogyan jöttek az egyéni szerepek?

Mozart Varázsfuvolájával kezdődött minden. Az egyetemen tanultam az áriákat, akkor énekeltem Papagénát, Paminát és az Éj Királynőjét. Meghívtam a kolozsvári Magyar Opera igazgatóságát a záróvizsgára, hogy hallgassanak meg, mondjanak véleményt. Rá két hétre volt előadásuk, és két próbával „bedobtak”. A magiszterin Bánk bán Melindájával vizsgáztam.

Milyen szerepeket szeretnél elénekelni?

Sokszor az is nehéz, hogy az ember a saját hangfajának megfelelő szerepeket kapjon. Nagyon nehéz kiválasztani, mert vannak olyan darabok, amiket szeretnénk énekelni, de nincs repertoáron, mert hiányzik a díszlet, hiányzik a tenorista, egy rendező, tehát nagyon sok technikai probléma van. Nagyon szeretném a Lakmét, vagy a Lammermoori Luciát elénekelni, de mindent elfogadok, amit adnak. Tulajdonképpen most kezdek több szerepet kapni, zárójelben, mert „kisebb” vagyok. Azaz 25 kilót fogytam. Mindig az volt a probléma, hogy ilyen nagy darabnak nem lehet énekelni. Traviata tüdőbajos, hogy néz ki kövéren, Marcsa, a szobalány, hogy néz ki kövéren. Hat hónap alatt fogytam le.

Mennyire igaz az, hogy az operaénekesnőknek „nagyoknak” kell lenniük, hogy legyen honnan énekeljenek?

Saját magamon azt érzem, hogy talán ugyanolyan erővel tudok énekelni, mint amikor nagy is voltam. Én is láttam olyan előadást, hogy a nénit négy embernek kellett segítenie, hogy meghaljon, és utána négy embernek kellett a tapsrendre felállítania. Valahol a mai világban a nézőközönség azért is fizet, hogy nézzen, nem csak azért, hogy hallgasson. Az, hogy sok operaénekesnő olyan nagy lesz, az attól is van, hogy rengeteg munka van, amikor azt befejezik, már késő éjszaka van, a szervezetnek pedig pótolni kell az energiát. Mindenki tudja azt, hogyha este eszel, akkor az nem jó. Emellett még nem eszem kenyeret, péksüteményeket és gyorséttermekből sem vásárolok. Sokkal egészségesebb, amit otthon főzők, mint a tartósítószerrel dúsított dolgok. Érzem is, ha azokat eszem, nem bírom, nem érzem magam jól.

Hogyan tudod megőrizni nőiességedet hasonló energiaigényes munka mellett?

A közönséget nem érdeklik az otthoni vagy a napi problémák. Sokkal inkább viszont az, hogy ha az ember kimegy a színpadra, akkor nem úgy megy ki, mint Vígh Ibolya, vagy bárki más, hanem úgy, mint az a szereplő, aki a darabban van. Mindenki tudja, hogy az a szereplő milyen, tüdőbeteg, királynő, úrinő, vagy egy szobalány, így elvárják, hogy az olyan legyen. Vannak ismerősök, akik megnéznek egy-egy előadást, és azt mondják utána, hogy nagyon szép volt, de XY az XY volt és nem a darab szereplője. A közönség mindezt észreveszi. Nem érdekli, hogy rosszul vagy, amikor kimész a színpadra, mosolyognod kell. Nekem viszont az a felfogásom, hogy saját magam is be kell vinnem a szerepbe, ettől lesz minden szereplő más.

Pár évvel ezelőtt igen gyakori jelenség volt, hogy a fiatal tehetségek, megelégelve az itthoni nehézségeket, máshol „próbáltak szerencsét”. Jellemző-e ez még ma?

Az embert gyakran elkeserítik a tények. Van, amikor én is azt mondom, hogy elegem van és elmegyek, de valahogy visszavonz az egész. Kolozsváriként Kolozsváron szeretnék énekelni, ami még nem jelenti azt, hogy nem szerepelek máshol is. Januárban léptem fel például a budapesti Művészetek Palotájában egy fesztiválalapító gálakoncerten, és örvendenék, ha máskor is hívnának. Nem szeretnék innen végleg elmenni, adják meg itt is a lehetőséget, engedjenek itt is dolgozni. A tenoristáknál van az, hogy mindenhol a világon keresettek, így talán természetes, hogy az a hely vonzza őket, ahol jobban fizetnek. S ha valakit nem köti semmi egy helyhez, nyilván könnyebben vált. Gondoltam arra, hogy lehet máshol többet keresnék, viszont ott nincs a családom. Egyébként anyukám a legnagyobb kritikusom, ő eljön az előadásra és minden rosszat, de minden jót is elmond. A férjem is teljes mértékben támogat. Mindig mellettem van. Ugyanakkor máshol nincsenek barátok, ismerősök, és a közönség sem olyan meleg. Itt akár pénz nélkül is jövök és énekelek, és amikor megtapsolnak, az egy fizetség. Nem mindig a pénz számít ebben a szakmában.

Opera mellett marad még családra is, vagy kikapcsolódásra időd?

Ahogy szabadidőm van, kimegyek a zöldbe, szüleimnek segítek a mezőgazdaságban, és az már egy igen aktív kikapcsolódás. Táncolok is, tíz éve népi táncos vagyok. Gyereket is szeretnék, hiszen ez szükséges ahhoz, hogy egy nő nőként kiteljesedjen. A szakma megy negyven-ötven éves korig, ha megy. Utána mi marad még az életében? Az emlékek, hogy ezt játszottam, azt játszottam, és amikor kimegyek az utcára, nem ismer senki. De amikor van kiért élni, az már más. Egy nőnek sokat számít, hogy van, akiért az életét feltegye.

Szeretnéd, ha majd gyereked is hasonló pályára lépne?

Azzal foglalkozzon majd, amihez tehetsége van. Persze nem volna rossz, ha ő is ilyen irányba haladna, főleg, ha fiú lenne, sokkal gyorsabban sikerülne neki feljutni a csúcsra. Ezen a pályán kevés a fiú, és ha nem is olyan jó énekes, vagy nem olyan színpadi tehetség, akkor is jobban elfogadják, mint a lányokat, mert a lányoknál több a válogatási lehetőség. Ez részben talán annak is tulajdonítható, hogy még mindig megvan az az elképzelés, miszerint a fiúk családfenntartók, és egy énekesi fizetésből nehéz eltartani egy családot. Így általában olyan szakmát választanak, amik jobban fizetettek.

Van-e olyan énekes, akit példaképednek tartasz?

Igen. Nagyon szeretem Natalie Dessay hangját és énektechnikáját. Az ő felvételeit szoktam hallgatni, és a koloratúráit átvenni az áriáimban. Rajta kívül persze nagyon sok énekes és színész van, akitől érdemes tanulni.

Mikor érzed magad művésznek és mikor inkább nőnek?

Amikor a színpadon elénekelsz egy olyat, amit más nem tud, és megtapsolnak, akkor érzed igazán művésznek magad. Mikor érzem leginkább nőnek magam? Nem is tudom. Egy nőnek mindig nőnek kell éreznie magát az életben.
 
 
 
válaszolt: Horváth László - 11:37 | 25 Februarie, 2012

 
Nyomtatóbarát verzió
KÉPZŐMŰVÉSZEK
... lásd tovább 
A Kolozsvár Társaság dokumentumai »
GYORSKERESÉS »
 
Newsletter
Név
Email
 
   
 © Gaudeamus Librarium designed by Robilix WEB